Advocaten waarschuwen voor te lage schikkingen door letselschadebureaus

Geplaatst op: 16-12-2019, 12:50:20

De kwaliteit van juridische dossiers van letselschadebureaus laat meermaals te wensen over. Volgens advocaten schikken deze adviesbureaus voor soms tonnen te weinig met verzekeraars, omdat het voor hen gunstig is relatief weinig tijd aan een zaak te besteden. Dat zeggen ze tegen radioprogramma Argos dat onderzoek deed naar letselschadebureaus.

Volgens Argos is het aantal juridisch adviesbureaus dat kosteloze bijstand biedt bij letselschade in vier jaar tijd verdubbeld. De kwaliteit van de dienstverlening is echter onder de maat, concludeert het radioprogramma in een reportage die zaterdag wordt uitgezonden.

Het onderzoeksprogramma ondervroeg 39 letselschadeadvocaten die weleens dossiers overnemen van letselschadebureaus. Geen enkele advocaat geeft die dossiers volgens Argos een voldoende. Bijna allemaal zeggen ze dat de juridisch medewerker van het adviesbureau (geen advocaat) slachtoffers heeft aangeraden in te stemmen met een te lage vergoeding. Advocaten wisten in dezelfde dossiers uiteindelijk veel hogere schadevergoedingen af te dwingen. In sommige gevallen viel die zelfs meerdere tonnen hoger uit dan het schikkingsvoorstel van de verzekeraar.

‘Slachtoffers worden de afgrond ingeduwd’

Voorzitter Tim Bueters van de vereniging van Advocaten voor Slachtoffers van Personenschade (ASP) noemt de praktijk zorgelijk. “Er wordt met mindere kwaliteit meer geld verdiend over de ruggen van de slachtoffers”, aldus Bueters. Een andere advocaat waarschuwt bij Argos dat slachtoffers door een te lage vergoeding “sociaal en economisch de afgrond ingeduwd worden”.

‘Oneigenlijke prikkel’

Volgens Bueters vormt de PIV-staffel (de afspraken over de hoogte van buitengerechtelijke kosten in letselschadedossiers) een “oneigenlijke prikkel”. Letselschadebureaus zouden er baat bij hebben minder tijd in een zaak te steken en hun cliënten te adviseren akkoord te gaan met een lagere schadevergoeding. Bij hogere bedragen, en een grotere tijdsinvestering, stijgt de vergoeding voor het adviesbureau volgens de PIV-staffel namelijk niet meer zo hard mee.

Bron: bijdrage van Paul de Kuyper van 13 december 2019 op www.amweb.nl